Hjertesår!

Hei folkens!

Dette er et tema jeg tror kan være sårt for veldig mange, men samtidig tror jeg det er veldig vanlig i dagens samfunn, det å oppleve hjertesår, og derfor et viktig tema å ta opp. Jeg tror det er veldig mange der ute, som på en eller annen måte sitter igjen med et sår i hjerte. Hjertesår kan være så mye. Jeg tror det er mer enn bare kjærlighetssorg. Det kan være alt fra å ha mistet noen man var glad i, til mobbing, til å ha opplevd fysisk smerte på en eller annen måte til å ha slitt eller å slite med en eller flere psykiske lidelser. Hjertesår kan oppleves forskjellig fra person til person, fordi vi er forskjellige. Noen kan reagere med tårer, sinne eller på andre måter. Noen hjertesår kan vare lenge, andre kan vare kort. Noen kan ha et hjertesår, andre kan ha flere. Men uansett hva slags hjertesår det er snakk om, er det utrolig viktig å få hjelp, og det kan gjøres på forskjellige måter.

Her er noen tips jeg har:

1. Snakk med noen du stoler på.

Det kan være en søster, en pappa, en lærer, helsesøster, en venn eller noen andre du stoler på. Dette kan for mange være veldig vanskelig, men om du først begynner å sette ord på det du synes er vanskelig, tror jeg det du synes er vanskelig etter hvert kan lette mer og mer. For noen tar det lang tid, for andre tar det kort tid. Men uansett, er det verdt et forsøk, og gjerne flere og.

2. Skriv ned det du synes er vanskelig.

Hvis du synes det er vanskelig å snakke om det som er vanskelig, anbefaler jeg veldig sterkt å skrive det ned. Dette kan også være tidskrevende, men jeg tror det kan være til veldig god hjelp.

3. Hør på favorittsangen din minst en gang om dagen.

Har du en favorittsang? Hvis ikke, prøv å finne en. Gå deg en tur, ligg i senga di eller gjør noe som får deg til å slappe av mens du hører på favorittsangen din, og prøv og kun fokusere på sangen. Gjør dette så mange ganger du føler for å gjøre det. Dette kan være til veldig god hjelp.

4. Gjør noe som gjør deg glad.

Om du liker å danse, dans. Om du liker å synge, syng. Om du liker å spille fotball, spill fotball. Om du liker noe annet, gjør det. Prøv å gjør det jevnlig, f.eks. at du starter på en fritidsaktivitet som har det du liker. Dette gir overskudd og energi. Kanskje du oppdager at du har et talent du ikke visste om?

5. Tenk minst en positiv ting hver dag.

Oh yeah, you heard what I said! Og her tror jeg vi alle må bli flinkere. Det er så mye som er bra, og om vi husker å minne oss selv på minst en positiv ting hver dag, tror jeg vi etter en stund vil merke at vi får det litt bedre på innsiden, og kanskje mye bedre og til og med. Personlig synes jeg det er kjempevanskelig, men det er virkelig en god ting vi kan gjøre mot oss selv.

6. Si til deg selv "Jeg fortjener å ha det bra".

For det gjør du virkelig! ❤️

 

Håper dette var til hjelp ❤️

 

Jeg heier på deg! ❤️

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits